Produsele alimentare proaspete ar trece de bariera generată de neîncrederea în calitatea, prospețimea și igiena garantate de un magazin online, dacă acestea ar fi...
online shoppingProdusele alimentare proaspete ar trece de bariera generată de neîncrederea în calitatea, prospețimea și igiena garantate de un magazin online, dacă acestea ar fi oferite de un retailer cunoscut, este concluzia unui studiu realizat de compania Exact Cercetare și Consultanță.

Potrivit aceluiaşi studiu, un procent de 35% dintre utilizatorii de internet ar comanda online produse proaspete de la marii retaileri, față de doar 2% cumpărători actuali.

Timpul fiind cea mai prețioasă resursă actuală, sunt continuu căutate soluții pentru eficientizare,  dezvoltarea rețelelor de magazine de proximitate și creșterea comerțului venind tocmai în întâmpinarea nevoilor consumatorilor de a-și dedica cât mai puțin timp cumpărăturilor.

Principalul avantaj perceput de cumpărători atunci când fac cumpărături online este economia de timp pe care o fac, 80% dintre românii internauți plasând acest avantaj pe prima poziție a topului. La mare distanță de primul avantaj menționat, cu un procent de 35%, se situează livrarea produselor oriunde în țară,  în timp ce 30% dintre utilizatori apreciază posibilitatea accesării mai multor siteuri în același timp, fiind astfel posibilă compararea prețurilor aplicate de diferite magazine online.

Ținând cont de intențiile marilor retaileri de a-și extinde serviciile în online, studiul realizat de Exact Cercetare & Consultanță a surprins percepțiile românilor cu privire la această oportunitate. De-a lungul timpului, studiile au arătat că produsele alimentare (fie ele ambalate sau proaspete) și chiar băuturile alcoolice sau non-alcoolice au o probabilitate mică de a fi cumpărate online.

Procentele celor care au achizitionat online astfel de produse sunt unele dintre cele mai mici: 6% au menționat că au cumpărat produse alimentare ambalate și doar 2% produse alimentare proaspete. Iar principalele motive sunt neîncrederea în prospețimea lor (56%), în condițiile igienice asigurate atât la depozitare (53%), cât și la livrare (28%).

„Trebuie să avem însă în vedere un pattern de achiziție al cumpărătorului pe care îl întâlnim în mai multe categorii de produse. În urmă cu 5 ani, produsele vestimentare – îmbrăcăminte, încălțăminte – erau pe ultimele locuri în lista de cumpărături achiziționate. Motivul principal era imposibilitatea de a le proba și de a testa calitatea materialelor. În ultimii 2 ani însă, această categorie a ajuns pe primele locuri, concurând cu electronicele și electrocasnicele. Experiența pozitivă cu magazinele online de produse vestimentare a eliminat treptat această barieră. Aceeași barieră – neîncrederea în achiziționarea unor produse de calitate și proaspete în cazul celor alimentare – trebuie luată în considerare de marii retaileri care doresc să determine cumpărătorul să le achiziționeze produsele online”, declară Lacramioara Loghin, Managing Director Exact Cercetare și Consultanță.

Studiul realizat de Exact Cercetare și Consultanță scoate în evidență importanța experienței pe care cumpărătorul o are cu magazinul de la care cumpără (chiar dacă experiența este dobândita în offline). Revenind la achiziția online de produse alimentare, categorie în care barierele de achiziție sunt cele mai mari, intenția de cumpărare crește foarte mult în condițiile în care furnizorul este un lanț mare de magazine. Dacă în prezent, 6% dintre onlineri achiziționează produse alimentare în online, în viitor 58% declară că ar achiziționa produse alimentare ambalate, dacă lanțurile mari de magazine ar oferi această posibilitate.

„Așadar, experiența cu lanțurile mari de magazine în offline le recomandă și pentru varianta online. 87% dintre cei intervievați ar cumpăra produse dacă marile lanțuri de magazine și-ar extinde serviciile în online. Inclusiv produsele alimentare proaspete, care trec cel mai greu această barieră a siguranței calității și prospețimii ar fi achiziționate de 35% dintre cumpărătorii, utilizatori de Internet, în condițiile în care ele sunt endorsate de un retailer cunoscut”, declară Cristina Goga, Client Service Senior Exact Cercetare și Consultanță.

Măsurând atractivitatea pentru anumite modalități de livrare, cele mai potrivite din punctul de vedere al cumpărătorului sunt prin curier la domiciliu: 44% consideră potrivită livrarea prin curier în ziua plasării comenzii, în timp ce 40% livrarea prin curier cel puțin la o zi după plasarea comenzii. Livrarea în magazin sau în afara magazinului la un punct dedicat, livrări de tip drive-thru, nu sunt deloc atrăgătoare pentru cumpărători.

Echipa Exact care a efectuat studiul a fost formată din: Nicoleta Berbecaru – Project Manager, Monica Ungureanu -Quantitative Research Manager.

Studiul a fost realizat pe un grup de persoane cu vârsta cuprinsă între 18 și 60 de ani, rezidente în localitățile urbane cu peste 50 000 locuitori, utilizatori de internet, care au făcut cumpărături în ultima lună. Volumul eșantionului a fost de 1135 respondenți, care au răspuns la chestionarul Exact Cercetare și Consultanță, administrat via internet. Culegerea datelor a fost realizată în intervalul 27 august -01 septembrie 2013.

Exact Cercetare și Consultanță este o agenție full-service, activă pe piață din anul 2008.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *