Cum te fereşti de practicile şi clauzele abuzive ale agenţilor imobiliari Cum te fereşti de practicile şi clauzele abuzive ale agenţilor imobiliari
Din dorinţa de a găsi locuinţa perfectă, mulţi români apelează la serviciile unui agent imobiliar, neluând în calcul dacă acesta este acreditat sau nu.... Cum te fereşti de practicile şi clauzele abuzive ale agenţilor imobiliari
real_estateDin dorinţa de a găsi locuinţa perfectă, mulţi români apelează la serviciile unui agent imobiliar, neluând în calcul dacă acesta este acreditat sau nu. Acreditarea unui broker imobiliar poate face diferenţa, atunci când sunteţi înşelaţi şi doriţi să trageţi la răspundere un astfel de prestator de servicii.

În condiţiile în care o persoană doreşte să-şi cumpere o locuinţă cu ajutorul unui credit, care se poate întinde pe o perioadă de 20 sau chiar 30 de ani, ar fi indicat să consulte un specialist, un broker imobiliar neutru care nu este implicat emoţional în tranzacţie. Nu are rost ca un cumpărător să piardă timpul căutând oferta perfectă când acest lucru îl poate face un broker. Românii au înţeles că în felul acesta pot fi siguri că toate actele sunt în bună regulă, că proprietatea respectivă nu este implicată în litigii, că obţin cel mai bun preţ din piaţă, că se ia o decizie în funcţie de absolut toţi factorii care pot să influenţeze tranzacţia.

În plus, un amănunt foarte important, brokerii imobiliari acreditaţi folosesc contracte standardizate elaborate de Asociaţia Brokerilor Imobiliari (ABI), documente realizate în conformitate cu legile din domeniu, inclusiv cu Ordonanţa 174/2008 care se referă la protecţia consumatorilor în domeniul imobiliar. Astfel, clienţii care semnează contracte standardizate ABI sunt siguri că acestea nu conţin clauze abuzive şi că interesele lor sunt apărate de asociaţie.

CARE SUNT CELE MAI FRECVENTE PROBLEME

Cu ocazia lansării contractelor standardizate, ABI a înfiinţat şi Comisia de Etica şi Litigii care supraveghează aplicarea întocmai a contractelor şi respectarea Codului Etic al asociaţiei şi Standardului Imobiliar European. Astfel, orice client nemulţumit de conduita unui broker imobiliar se poate adresa asociaţiei, iar comisia va avea grijă ca acestora să li se retragă acreditarea.

Potrivit Comisiei de Etică şi Litigii, cele mai întâlnite probleme sunt:

– încasarea anticipată a comisionului, fără a stipula clar condiţiile în care sumele plătite în avans se returnează;

– pierderea avansului plătit de cumpărător din cauza neglijenţei brokerului care nu a verificat temeinic toate actele disponibile;

– inducerea în eroare a clienţilor cu privire la costurile suplimentare pe care aceştia trebuie să le suporte la încheierea tranzacţiei;

– dezinformarea clienţilor, mai ales în ceea ce priveşte detaliile prevăzute de legislaţia protecţiei consumatorilor:

•             preţurile practicate în piaţă pentru tipul de imobil ce urmează a face obiectul intermedierii imobiliare,

•             deficienţe şi alte inconveniente cunoscute de agenţia imobiliară sau pe care în mod rezonabil putea să le cunoască, incluzând surse de zgomot, umezeală, poluare, miros, pericol de inundaţii sau surpări, organizarea în apropiere a unor manifestări populare periodice, istoricul terenului sau al clădirii, posibile dezavantaje ale vecinătăţilor,

•             situaţia juridică a imobilului.

De asemenea, în mod frecvent contractul de prestări servicii folosit de majoritatea agenţilor imobiliari nu conţin clauze prevăzute de legislaţia pentru protecţia consumatorilor, ca de exemplu:

-condiţiile în care contractul poate fi denunţat unilateral;

– condiţiile în care contractul poate fi reziliat;

– nivelul maxim al comisionului datorat de consumator agenţiei imobiliare pentru contractul ce urmează să se încheie;

 – precizarea situaţiilor în care consumatorul datorează comision agenţiei imobiliare;

Avertizam consumatorii să fie foarte atenţi la semnarea contractului cu agenţia şi să aibă în vedere că agenţia imobiliară nu poate solicita din partea consumatorului plata comisionului în oricare dintre următoarele situaţii:

a) când între consumator şi agenţia imobiliară nu este încheiat un contract de intermediere;

b) când contractul de vânzare-cumpărare/închiriere nu s-a încheiat;

c) când contractul nu are stipulată clauza de exclusivitate, iar tranzacţia s-a realizat fără participarea

agenţiei imobiliare.

De asemenea, la art. 9.10 din ordonanţa 174/2008 se specifică foarte clar că nu se permite plata în avans a comisionului, parţială sau totală, decât cu acordul scris al consumatorului şi cu precizarea situaţiilor în care agenţia imobiliară este obligată să înapoieze consumatorului sumele primite în avans.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *