Mobile NEXT: 4G devine realitate, dar piața tehnologiilor mobile este încă la început Mobile NEXT: 4G devine realitate, dar piața tehnologiilor mobile este încă la început
Dacă acum 10 ani puteam vorbi de maximum 384 kbit/s, astăzi discutăm de maximum 42 Mbit/s – HSPA+DC , iar viteza continuă să crească.... Mobile NEXT: 4G devine realitate, dar piața tehnologiilor mobile este încă la început
Mobile Next1-2Dacă acum 10 ani puteam vorbi de maximum 384 kbit/s, astăzi discutăm de maximum 42 Mbit/s – HSPA+DC , iar viteza continuă să crească. Mobile: NEXT, prima confernță din România pe tema 4G a evidențiat primii pași făcuți în România de noua tehnologie. 

Operatorii se așteptau ca videotelefonia să fie serviciul care să le aducă creșterea veniturilor, dar aceasta s-a dovedit a fi un eșec. În schimb, aplicațiile mobile sunt cele care au generat trafic de date în rețelele operatorilor iar trendul se menține. În marile aglomerări urbane capacitatea rețelelor a ajuns la limită, subliniază Bogdan Iana, director executiv ANCOM de aceea este nevoie de implementarea noii generații de rețele mobile.

Apariția a tot mai multor dispozitive mobile, a serviciilor OTT și a cloudului mobil a dus la un volum de trafic de date de peste 200 MB/lună de fiecare cartelă SIM activă. În urma licitaților 4G, spectrul disponibil a crescut cu 77% față de ceea ce era posibil în rețelele 3G”

 Bogdan Iana, director executiv ANCOM

Aceasta se traduce, pe lângă servicii de mare viteză și printr-o calitate mai bună a acoperirii și a serviciilor, a adăugat reprezentantul ANCOM. Potrivit acestuia, a fost adjudecat 85% din spectrul scos la licitație, „acesta fiind, eventual, singurul regret în urma procesului derulat de ANCOM.”

„Conform  previziunilor Global Mobile Supliers Association, până la finele anului 2013 vom avea lansate 209 rețele 4G pe tehnologie LTE, în 75 de țări. România se află, din acest punct de vedere, în pas cu cele mai noi tendințe în telecom”, a mai adăugat Bogdan Iana.

Pentru operatori, implementarea noii generații de servicii mobile este relativ mai ușoară comparativ cu lansarea serviciilor 3G.

„Am învătat din lecția 3G că cel mai important lucru este calitatea rețelei, a serviciilor”, a declarat Vanina Ungureanu, Business Division Manager la Orange România. „De asemenea, disponibilitatea terminalelor este, mai ales în fazele incipiente ale implementării unei noi tehnologii, un factor foarte important în a contura experiența  utilizatorului.”

Mesajul operatorului a fost acela că „desi tehnologia 4G se află la început, aceasta prezintă un potențial remarcabil având in vedere atât ritmul curent de crestere a utilizarii internetului mobil cât și  posibilitatile pe care viteza ridicată le aduce cu sine: descărcare rapidă a fișierelor de mari dimensiuni, content HD, stocare de informații și colaborare via Cloud. ”

Alexandru Roșca, Radio Acces Network Manager la Vodafone România, primul operator care a lansat servicii 4G pe piața autohtonă în toamna anului trecut, a vorbit despre evoluția serviciilor de generația a patra.

Dacă în 2005 vorbeam de viteze maxime de download în rețea de 385 de Kbps, acum vorbim de 100 de Mbps; în viitor, după introducerea versiunii LTE Advanced se va ajunge la 1Gbps”

Alexandru Roșca, Radio Acces Network Manager la Vodafone România

Potrivit acestuia, avantajele tehnologiei 4G sunt:

–              Viteza

–              Capacitatea crescută a rețelei

–              Timp de răspuns mai bun

–              Eficiență mai mare în exploatare

–              Acoperire mai bună în interiorul clădirilor

–              Flexibilitate mai mare a rețelei.

Marius Marițescu, Switching and Services Director la Cosmote România, a subliniat că, până la urmă tehnologia este relevantă doar din perspectiva nevoilor utilizatorului, oferindu-i acestuia accesul la serviciile si sursele de continut pe care le doreste.  Potrivit lui Marițescu, peste 50% din traficul de date în rețeaua Cosmote este video. Volumul de trafic video, in crestere, este unul din factorii care fac oportună implementarea 4G chiar dacă, în prezent, conexiunile 4G reprezintă doar 0,9% din numărul total al conexiunilor mobile.

Este estimat ca până în 2017, vor fi 8,6 miliarde de dispozitive personale capabile de conexiuni mobile și 1,7 miliarde de dispozitive de tip machine-to-machine conectate. Conexiunile 4G vor reprezenta doar 10% din totalul conexiunilor mobile, dar acestea vor conta pentru 45% din traficul total de date în rețelele mobile”

Marius Marițescu, Switching and Services Director la Cosmote România

În contextul creșterii exponențiale a capacității rețelelor mobile de a trasfera date, dispozitivele mobile inteligente iau locul computerului tradițional. „Deja tableta este dispozitivul de personal computing favorit al tinerei generații. Să ai un laptop e de anii 90”, subliniază Vanina Ungureanu.

În acest context, segmentul aplicațiilor și al sistemelor de operare mobile este cel mai dinamic teren de confruntare între mai marii sau mai micii producători.

Petru Jucovschi, Technical Evangelist  la Microsoft România, atrage atenția că cele 700 de milioane de smartphone-uri livrate în 2012 la nivel mondial au generat venituri pe segmentul mobil echivalent a 280 de miliarde de dolari.

75% dintre dezvoltatorii de aplicații la nivel mondial se adresează către cel puțin trei paltforme mobile, pentru a maximiza oportunitățile”,

Petru Jucovschi, Technical Evangelist  la Microsoft România

Potrivit acestuia, Android și Windows Phone sunt mai populare pentru serviciile provenite din advertising în timp ce iOS sau BlackBerry sunt preferate de cei care adoptă modelul pay-per-download. De asemenea, iOS și Windows Phone favorizează așa numitul model „in-app-purchase”, de achiziții ulterioare făcute din aplicație. Aplicațiile de tip mobile web, scrise în HTML, sunt propice pentru servicii de tip abonament.

Privind din perspectiva veniturilor generate, aplicațiile care au ca model de monetizare reclamele sunt cele care generează cele mai puține venituri per aplicație, în media 1.014 dolari, urmate de modelul pay per download, cu 1.028 dolari în medie pe lună. Acestea se revanșează însă în termeni de volum, totalizând 38%, respectiv 32% din totalul descărcărilor.

La polul opus, aplicațiile HTML de tipul mobile-web pe bază de abonament contează pentru doar 12% din total, dar generează, în medie, venituri lunare de peste 2600 de dolari per aplicație.

„La nivel mondial, însă, marea majoritate a dezvoltatorilor de aplicații se consideră săraci. 67% dintre ei fac mai puțin de 500 de dolari pe lună per aplicație”, subliniază Petru Jucovschi.

Piața platformelor, aplicațiilor și serviciilor mobile se află încă la început iar modelele de monetizare sunt încă testate, au concluzionat speakerii de la Mobile: NEXT.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *